Next: Programowanie dynamiczne problemów ekstremalnych.
Up: Programowanie matematyczne i układy
Previous: Programowanie wypukłe. Zagadnienia związane
  Spis rzeczy
Rozważmy problem programowania liniowego
 |
(9.1) |
Dualnym problemem PL do (
) nazywa się problem
ekstremalny
 |
(9.2) |
Odpowiednio, dualnym problemem do problemu (gdzie
)
 |
(9.3) |
będzie problem ekstremalny
 |
(9.4) |
gdzie
.
Najbardziej symetryczne są problemy w postaci normalnej:
 |
(9.5) |
oraz dualny problem do (
)
 |
(9.6) |
Damy dowód dla (
).
Włączymy problem (
) w rodzinę problemów PL z parametrem
 |
(9.7) |
Wartość problemu PL (
) oznaczamy
:
 |
(9.8) |
i będziemy nazywać
-funkcją problemu
(
), a
jego poszukiwaną wartością.
Dość prosto zobaczyć, że
-funkcja (
) jest wypukła. Jej przekształcenie Fenchel'a oznaczmy
. Wtedy otrzymujemy:
Ponieważ
, jeśli
, jest funkcją
domkniętą, znajdujemy z (
) że:
 |
(9.10) |
W szczególności,
 |
(9.11) |
gdy funkcja
, jest
domknięta. Problem (
) jest dualnym do
(
), jak było wypisane w (
). Z drugiej
strony
-funkcja (
) jest domnięta ponieważ
nadwykres funkcji
jest zbiorem domkniętym wg. lematu o
domkniętości skończenie zgenerowanego stożka, jakim jest
zbiór
9.1
Uwaga.Podobną metodę można stosować do następnych
trzech podstawowych problemów PL:
- i)
- Zagadnienie ogólne PL:
 |
(9.12) |
- ii)
- Zagadnienie PL w postaci kanonicznej:
 |
(9.13) |
- iii)
- Zagadnienie PL w postaci normalnej:
 |
(9.14) |
gdzie
i
9.2
Uwaga. Jest oczywistym że problem PL (
![[*]](file:/usr/local/lib/latex2html/icons/crossref.gif)
)
jest równoważny przy odwzorowaniu
 |
(9.15) |
co już był rozważany w rozdziale 6.
9.3
Uwaga. Warunek

w (
![[*]](file:/usr/local/lib/latex2html/icons/crossref.gif)
)
można rozpisać w takiej postaci na mocy definicji
 |
(9.16) |
Zdefiniujmy teraz na mocy (
) takie
funkcjonałów liniowych na
:
 |
(9.17) |
Wtedy oczywiście (
) przyjmie postać zbioru
funkcjonałów (
):
 |
(9.18) |
co dokładnie jest to samo co (
).
Next: Programowanie dynamiczne problemów ekstremalnych.
Up: Programowanie matematyczne i układy
Previous: Programowanie wypukłe. Zagadnienia związane
  Spis rzeczy