Next: Grafy i sieci
Up: Wykłady z programowania liniowego
Previous:
  Contents
Problemy które będziemy rozwiązywali przy pomocy metod sieciowych są w rzeczywistości
specjalnymi problemami programowania liniowego. Powstać może więc pytanie: czy przypadkiem
nie wyważamy otwartych drzwi? Po co szukać specjalnych metod do rozwiązywania specjalnych
przypadków, skoro umiemy rozwiązywać przypadek ogólny?
Jest kilka ważnych powodów zajmowania się metodami sieciowymi. Wspomnijmy kilka z nich.
- Sieci i grafy są wyjątkowo wdzięcznym i działającym na wyobraźnię narzędziem pozwalającym łatwo modelować wiele zagadnień. Jeśli mamy obliczyć sprawność - czyli
przepustowość - sieci komunikacyjnej, wodociągowej czy kanalizacyjnej, to wygodniej nam i
łatwiej w języku i modelu sieci pozostać niż przechodzić na język równań
i nierówności.
- Algorytmy sieciowe (grafowe) dotyczące omawianych zagadnień są szybsze (o co nietrudno, skoro
sympleks - przynajmniej teoretycznie jest, jak widzieliśmy w ustępie
,
beznadziejny8.1).
- Zobaczymy, że jeśli tylko współczynniki macierzy ograniczeń są całkowite to i rozwiązania otrzymane metodami sieciowymi są całkowite.
Pierwszy z powyższych argumentów ma charakter estetyczny i poznawczy. Zajmiemy się nie tylko
eleganckimi i matematycznie ładnymi metodami, ale zobaczymy czemu to odpowiada dualność w sieciach (póki nie mamy formalnej defincji sieci należy sobie wyobrażać pod słowem sieć sieć wodociągową Krakowa (p. [13])
Drugi argument ma charakter praktyczny, osłabiony przez wspomniane dobre spisywanie się sympleksu w praktyce.
Argument o całkowitości rozwiązań których to sympleks (czy inny algorytm programowania liniowego) może nie znajdować, dając nam w zamian optymalne ale niecałkowite rozwiązanie, jest ogromnie ważny zarówno z teoretycznego jaki praktycznego względu. Jeśli zmienna
oznacza liczbę pociągów towarowych które trzeba wysłać z Hiszpanii do Władywostoku, rozwiązanie w którym
może być praktycznie nieużyteczne. Zobaczymy także problem kojarzenia małżeństw w którym, dla pewnych zbiorów dziewcząt i chłopców,
oznacza skojarzenie
tego chlopca z
tą dziewczyną w parę, zaś
oznacza, że z
tego chłopca i
tej dziewczyny pary nie będzie. I tym razem
nie ma sensownej (ani przyzwoitej) interpretacji8.2.
Subsections
Next: Grafy i sieci
Up: Wykłady z programowania liniowego
Previous:
  Contents