... matematycznego1.1
Warto zauważyć i zapamiętać tę definicję, szczególnie wobec faktu, że słowo programowanie występuje także w znaczeniu bardzo różnym od rozważanego w bliskiej matematyce informatyce.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... MIAGE1.2
Methodes Informatiques en Géstion et Economie
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... kg2.1
To po to by Ola nie musiała jeść zbyt dużo marchewki z chlebem.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... słownika3.1
Można wykazać, że PPL w którym występuje zjawisko cykliczności musi mieć co najmniej 7 zmiennych decyzyjnych. Przykład Chvátala jest więc, w pewnym sensie najmniejszym PPL który zapętla się.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... się3.2
Inaczej: jeśli nie występuje zjawisko cykliczności.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... elegancją3.3
elegancja (mat.) = prostota (wulg.)
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
...błędną3.4
Tu błędna nie pochodzi od słowa błąd a raczej od błędnego rycerza lub błędnego ognika. Taka co to raz jest a raz jej nie ma - w ogóle nie wie czego chce.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... zmiennych3.5
Sprawdź sam jeśli nie wierzysz!
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... na\-stę\-pu\-ją\-co3.6
Wyjątkowo w tym przypadku, wygodniej nam będzie oznaczać zmienne sztuczne przez $y_i$ zamiast, jak to było zawsze do tej pory, przez $x_{n+i}$.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... niewiadomymi4.1
Pamiętamy z dowodu twierdzenia [*], że w najgorszym przypadku iteracji może być $\left( \begin{array}{c}
m+n\\
n
\end{array}
\right) $ w pierwszym i $\left(
\begin{array}{c}
n+m\\
m
\end{array}
\right)$ drugim przypadku, a więc tyle samo
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... fizycznych4.2
W tym fragmencie tekstu słowo jednostka występuje w dwóch zupełnie różnych znaczeniach.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
...$W$4.3
Pozostałe zbiory indeksów też zostały nazwane tak, by było je można łatwiej zapamiętać: $N$ od nierówność, $R$ od równość, $P$ od pozytywne (tu w znaczeniu: nieujemne).
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... bazową5.1
Macierz bazową czasami wygodnie jest oznaczać przez ${\bf A}_B$ (by podkreślić, że powstała z macierzy ${\bf A}$), a czasami przez ${\bf B}$ (bo krócej).
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
...)5.2
Nigdy nie obliczamy ${\bf y}$ przez wyliczenie macierzy ${\bf B}^{-1}$ co jest wysiłkiem dużym i zupełnie zbędnym. Szczególnie wtedy, gdybyśmy chcieli w tym celu wykorzystać zupełnie nieefektywną metodę wyznacznikową.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... pusty5.3
Na mocy definicji przyjmujemy $\sum_{i \in \emptyset}a_{ij} = 0$.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... ma)6.1
Jeżeli dolne ograniczenia są skończone, to można zmienne $x_j$ zastąpić nowymi zmiennymi $y_j=x_j-d_j$ i przyjąć standardowe ograniczenia $y_j \geq 0$ (por. Gass [10]). Ograniczenia od góry na poszczególne zmienne w praktyce występują prawie zawsze. Na przykład, jeśli zmienne $x_j$ oznaczają wielkość produktów $X_j$, $j=1,...,n$, to górne ograniczenia mogą oznaczać popyt na odpowiednie produkty.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... ogra\-ni\-cze\-niom6.2
W metodzie sympleks z którą obcujemy od trzeciego rozdziału przyjmujemy wartość $0$ dla zmiennych niebazowych, a więc także wartość indywidualnego ograniczenia (dolnego, innego nie bylo) na zmienne.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... są6.3
właściwie mogą być
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
...wy\-mia\-ro\-wych 7.1
Chvatál w swojej książce [4] tak pisze na ten temat: ... do not try to visualize $n-$dimentional objects for $n\geq 4$. Such an effort is not only doomed to failure - it may be dangerous to your mantional health. (If you do succeed, then you are in trouble).
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... wymiarowych7.2
Bardziej dobitnie i prosto: przestrzeń $4-$wymiarowa nie jest $3-$wymiarowa
(bo $3<4$).
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
...wypukły 7.3
Zbiory wypukłe odgrywają ważną rolę w wielu działach matematyki, szczególnie w analizie funkcjonalnej (por. [1]) i optymalizacji (por. [11]).
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... beznadziejny8.1
Jeszcze raz podkreślmy, co znaczy to teoretycznie: sympleks jest algorytmem niewielomianowym jak wykazuje przykład Klee-Minty'ego, w praktycznych zaś przykładach spisuje się bardzo dobrze.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... nazywamy8.2
Niekonsekwentnie...
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... łuków8.3
Na przykład gdy będziemy myśleli o sieciach wodociągowych, kanalizacyjnych - ale także, czasami, drogowych.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... łuków8.4
Na przykład dla sieci komunikacyjnej.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... łuków8.5
W sieci komunikacyjnej: gdy myślimy raczej o cenie biletu niż odległości.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... łukach8.6
W praktyce oznacza to, że woda nie płynie jak nie ma rury.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... zmiennej8.7
Gorąco doradzam rozwiązanie ćwiczenia [*] właśnie teraz!
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... powiększająca8.8
Dokładniej ścieżka powiększająca (z którą zetknęliśmy się już w dowodzie twierdzenia [*]) to ścieżka z $s$ do $t$ - właśnie przeszliśmy po niej pod prąd.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... całkowity8.9
Jako pierwszy przepływ można przyjąć przepływ zerowy.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... rzeczywisty8.10
Kłopot tylko teoretyczny. Dość trudno sobie wyobrazić zadanie praktyczne w którym niezbędne byłoby uwzględnianie ograniczeń niewymiernych na przepustowość łuków.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... podział8.11
Przypomnijmy, że zbiory $X$ i $Y$podziałem $V$ jeżeli $X \cup Y = V$ i $X \cap y = \emptyset $.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
...$x\in e$8.12
Zwrócić tu anleży uwagę na subtelną różnicę pomiędzy pełnym skojarzeniem w grafie zwykłym i pełnym skojarzeniem $X$ w $Y$ w grafie dwudzielnym $(X,Y;E)$.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... sieci8.13
Zauważmy, że $+\infty$ w definicji przepustowości łuków sieci $S$ można zastąpić wystarczająco dużymi liczbami całkowitymi (na przykład $\mid X \mid$).
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
...$W=\{ s\}$8.14
$c(\{s\},X'\cup Y'-\{ s\})=\mid X\mid < +\infty$.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... senacie8.15
Także Senacie Akademii Górniczo-Hutniczej.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... problemami8.16
W Senacie AGH są to Komisje do Spraw Kształcenia, Naukowa, Budżetowa i inne.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... grafów8.17
Z pewnością powodów gwałtownego rozwoju teorii grafów było z pewnością wiele (np. znany problem czterech kolorów, liczne zastosowania (w tym w informatyce)). Niewątpliwie jednak książka Königa odegrała w tym rozwoju dużą rolę.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... problemu8.18
Zauważmy, że ograniczenia przepustowości wierzchołków mogą występować w zagadnieniach praktycznych. W sieciach komunikacyjnych często wierzchołki oznaczają skrzyżowania ulic. Jest oczywiste, że możliwość wprowadzenia ograniczeń przepustowości wierzchołków - skrzyżowań jest tu bardzo istotna.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.